Nog geen energielabel?

Voorkom als verkoper dat u een boete riskeert!

Vanaf 1 januari 2015 riskeert een woningeigenaar een boete die kan oplopen tot 400 euro wanneer het energielabel bij de verkoop, verhuur of oplevering van zijn woning ontbreekt. De Inspectie Leefomgeving en Transport gaat hierop vanaf 2015 controleren. Wat wordt er van u als makelaar verwacht? Hoe kan mijn klant een energielabel aanvragen? De woningeigenaar kan vanaf 1 januari 2015 zelf online zijn energielabel aanvragen op www.energielabelvoorwoningen.nl. Daar wordt hij aan de hand van de volgende stappen begeleid tot aan de registratie van het energielabel:

  • Inloggen met DigiD.
  • Woninggegevens aanpassen, maximaal 10 vragen over energetische maatregelen in de woning.
  • Bewijs energetische maatregelen uploaden (zoals aankoopdocumenten, bouwtechnisch rapport, een factuur of een foto).
  • Erkend deskundige kiezen die de aanvraag gaat controleren.
  • Aanvraag versturen.

Een erkende deskundige controleert daarna digitaal de aanvraag, hij komt dus niet langs. Na goedkeuring van de aanvraag ontvangt de woningeigenaar zijn definitieve energielabel. Dit energielabel wordt automatisch geregistreerd. Dit is het energielabel wat de woningeigenaar moet overhandigen bij verkoop, verhuur en oplevering.

Welke woninggegevens zijn nodig om het energielabel te kunnen bepalen?
Bij het aanvragen van een definitief energielabel wordt geregistreerd in hoeverre de volgende energetische maatregelen zijn genomen:

  • Type glas leefruimte
  • Type glas slaapruimte
  • Gevelisolatie
  • Dakisolatie
  • Vloerisolatie
  • Verwarming
  • Aparte warmwater voorziening
  • Ventilatie
  • Zonnepanelen
  • Zonneboiler

Hoe kan ik mijn klant helpen?
U kunt de woningeigenaar wijzen op zijn plicht voor het overhandigen van een energielabel aan de koper of huurder en op de mogelijke financiële consequenties wanneer de woningeigenaar dat niet doet. Daarnaast kunt u de woningeigenaar helpen bij het invullen van de online tool en het aanleveren van het bewijsmateriaal.

Wanneer u bent geregistreerd als erkend deskundige, dan kunt u uw opdrachtgever helpen bij het verkrijgen van een definitief energielabel. Het is toegestaan om aanvragen van uw eigen opdrachtgevers te beoordelen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn opdrachtgever aan zijn verplichtingen voldoet wanneer de woning in 2014 is verkocht terwijl de overdracht in de eerste week van 2015 zal plaatsvinden?
Er zijn twee manieren om aan de verplichting te voldoen:

  • Zorg ervoor dat alle benodigde gegevens aanwezig zijn in het dossier, zodat de eigenaar vanaf 1 januari 2015 een definitief energielabel kan aanvragen via de online tool (www.energielabelvoorwoningen.nl).
  • Zorg ervoor dat er een energieprestatiecertificaat (EPA-label) aanwezig is. Dit is een duurdere oplossing voor de eigenaar, maar daarmee voldoet de eigenaar wel aan de verplichting. Uiteraard kan ook worden besloten om de datum van de overdracht uit te stellen, zodat de eigenaar voldoende tijd heeft om een definitief energielabel te verkrijgen.

Wanneer ontvangen de eigenaren die hun woning te koop of te huur hebben staan hun voorlopige energielabel?
Vanaf 1 januari 2015 ontvangen 5 miljoen huiseigenaren een brief met het voorlopige energielabel van het ministerie van BZK. Dit moet worden gezien als een indicatie van de energielabelklasse op basis van de bij de overheid reeds bekende gegevens over het pand. Deze indicatie volstaat niet op het moment van overdracht, daarvoor moet een woningeigenaar zelf online een definitief energielabel opstellen. De brieven worden verdeeld over een aantal batches in vijf weken tijd verstuurd.

Bron: NVM

Gepubliceerd op: 14 oktober 2014