Mijn favorieten

Aankoop

Bent u op zoek naar een (nieuwe) woning?
Als u een woning ziet dat u mooi vindt, gaat u, normaal gesproken, met de makelaar van de verkoper in gesprek. Die komt primair op voor de belangen van de verkoper. Als u ons als een aankopend makelaar inschakelt, onderhandelen wij voor u de scherpste aankoopprijs of geven advies over een bieding op basis van gedegen kennis en cruciale lokale referenties. Hierbij werken we volgens de regels van de NVM: een keurmerk van betrouwbaarheid en kwaliteit.
 
Degelijk advies
U zoekt het internet af voor uw oriëntatie, maakt een afspraak voor de 1e bezichtiging met de desbetreffende makelaar. Voldoet de woning aan uw wensen? Dan schakelt u ons in. Wij geven o.a. advies over:

- de huidige woningmarkt;
- de historie van het object;
- bouwkundige aspecten;
- ontbindende voorwaarden;
- gemeentelijke bepalingen;
- de bestemmingsplannen in de buurt;
- praktische, elegante ideeën voor verbouwing en ruimtegebruik;
- het uitbrengen van een realistisch (openings)bod.

Daarnaast wijzen wij onze klanten op belangrijke punten waar zij zelf mogelijk niet aan denken: Wat moet u doen bij verborgen gebreken? Hoe zorgt u voor een soepele, tijdige oplevering en overdracht? Met onze nazorg ná de koop wij u tijd, geld en veel zorgen.
Voor u op woningjacht gaat, gaat u het beste eerst langs bij een erkend hypotheekadviseur. Die helpt u te bepalen hoeveel u kunt en wilt lenen, en dus in welke prijsklasse u realistisch kunt zoeken. Daarna helpen wij u om uw ideale woning te vinden.

NVM-uitwisseling
Als NVM-makelaar hebben wij inzage in de database van de NVM; hierin staan nagenoeg alle verkochte en verhuurde woningen. Op basis van deze informatie kunne wij u als aankoopmakelaar onderbouwd adviseren wat een mogelijke aankoopprijs kan zijn. Deze informatie vindt u niet op Funda en het Kadaster (ca. drie tot vier maanden later wel).

Het aankopen van een woning verloopt in 7 verschillende stappen:
  1. Geschikte woning zoeken
  2. Bezichtigingen
  3. Extra onderzoek
  4. Onderhandelen
  5. Ondertekenen koopovereenkomst
  6. Uw woning financieren
  7. Eindinspectie van de woning
  8. Naar de notaris voor de leveringsakte
 
1. Geschikte woning zoeken
Zodra wij de aankoopopdracht van u ontvangen, bespreken wij samen met u onze courtage. U wordt ingeschreven in het NVM- uitwisselingssyteem en ontvangt vanaf dat moment de u -in realtime- woningen (dus ook van alle andere makelaarskantoren) die aan uw wensen voldoen in uw mailbox. Deze berichten krijgt u vaak nog net vóór de woning op funda.nl verschijnt. Hiermee heeft u een voorsprong op andere geïnteresseerden; soms kunt u al in onderhandeling zijn op moment dat de woning op Funda verschijnt. U heeft een eigen persoonlijke pagina waar u ons o.a. specifieke vragen stelt over het aanbod binnen uw zoekprofiel.
 
2. Bezichtigingen
Na uw 1e (oriënterende) bezichtiging regelen wij de tweede bezichtiging. Wij gaan met u mee en begeleiden u tijdens deze bezichtiging. Ook kijken we zelf goed rond: onder andere naar het onderhoud van de woning, naar de aanwezigheid van eventuele gebreken en dus naar eventuele reparaties of uit te voeren verbouwingen die te verwachten zijn. Mogelijk adviseren we u een bouwkundig specialist in te schakelen voor nader onderzoek.
Door onze ruime ervaring en de NVM-uitwisseling weten we vaak welke woningen al langer te koop staan, of waar anderszins ‘iets mee is’. Daarnaast kennen we de buurt, en vaak ook de eventuele (gemeentelijke) (nieuwbouw)plannen en andere ‘insider information’. Zo bent u het beste geïnformeerd in uw besluitvorming.
 
3. Extra onderzoek
Wanneer u echte interesse heeft in een woning, kan het nodig zijn extra onderzoek te doen. Wij adviseren u uitgebreid hierover. Het kan nodig zijn bijvoorbeeld een bouwkundig adviseur in te schakelen voor nadere inspectie. 

4. Onderhandelen
Heeft u uw keuze voor een bepaalde woning heeft gemaakt, dan adviseren wij over de beste biedingsstrategie. Mede door de NVM-uitwisseling hebben wij veel ervaring met het inschatten van de aankooprijs. Brengt u een bod uit, dan kan kunnen wij het bod op uw verzoek van ontbindende voorwaarden voorzien. Een verkoopovereenkomst wordt ontbonden als niet aan deze voorwaarden voldaan worden. Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn:
  • financieringsvoorbehoud
  • bouwkundige keuring
5. Opmaak koopovereenkomst
Zodra er een akkoord is bereikt over het bod, maakt de verkopend makelaar een koopovereenkomst op. U loopt deze samen met ons door om zeker te zijn dat alles klopt. Als alles in orde is, ondertekenen u en de verkoper de koopovereenkomst. U ontvangt beiden een kopie van de koopovereenkomst. Zodra deze door beide partijen is ondertekend, ontstaat de koop.  
 
6. Uw woning financieren
Is de koopovereenkomst getekend? Gefeliciteerd! Maar u bent er nog niet. Eerst dient u de financiering definitief rond te maken. Dit gebeurt meestal in de vorm van een hypotheek. Aan de hand van de koopsom, uw eventuele verbouwingsplannen, het eigen geld dat u eventueel inbrengt en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en uw notariskosten voor het transport), stelt uw hypotheekadviseur precies vast welk bedrag u aan hypotheek nodig hebt, welke rente daarover gerekend wordt en welke maandlasten u dat geeft.
 
Meestal is voor de financiering een taxatie van de woning nodig. Hiervoor heeft u altijd een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur nodig. Wij zijn als taxateur gecertificeerd, maar wij mogen geen taxatierapport voor u opstellen: we zijn immers zelf bij de aankoop betrokken. We kunnen u natuurlijk wel aan een andere gecertificeerde taxateur helpen.
 
Zodra de financiering rond is, stuurt de bank de hypotheekstukken naar de notaris. Voor de datum van levering zorgt de bank dat de hypotheeksom wordt gestort op de derdengeldenrekening van de notaris.
 
7. Eindinspectie van de woning 
Als een datum is vastgesteld voor de overdracht van de woning, wacht u af tot de notaris de eigendomsoverdracht (akte van levering) en de hypotheekakte heeft voorbereid. Op de dag van overdracht inspecteert u samen met ons de woning om te controleren of deze in de afgesproken staat wordt opgeleverd.

8. Naar de notaris voor de leveringsakte
Bij de notaris tekent u de akte van levering en de hypotheekakte. Vervolgens zorgt de notaris ervoor dat de akten worden ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster.
 
Nazorg
Na deze inschrijvingen bent u officieel eigenaar van uw nieuwe woning. Bij de overdracht ontvangt u meestal direct de sleutels. Wij zijn er ook ná oplevering beschikbaar voor vragen (‘after sales services’).
U kijkt voor het eerst rond als nieuwe eigenaar van de woning. Een heel speciaal gevoel. U plant de verhuizing. Of… u heeft een aannemer geregeld voor de verbouwing. En die… ontdekt een verborgen gebrek. Iets wat niemand had kunnen weten. Of wist de verkopende partij het wél? Hoe komt u daarachter? U staat er niet alleen voor…!